Hello new year!

Hoe begin ik het nieuwe jaar met een gezonde levensstijl?

 

Sinterklaas, kerstdagen, oud en nieuw en alles wat daartussen zit. Deze dagen hebben bij vrijwel iedereen iets gemeenschappelijks: eten en drinken. Vaak is dit ook gekoppeld aan gezelligheid, waardoor de meeste mensen meer tot zich nemen dan dat je verbruikt. Vrijwel iedereen zal het dan ook merken na zo’n decembermaand. Je voelt je vol, je hebt minder energie en misschien zitten je kleding net iets minder fijn dan daarvoor. Hoewel het natuurlijk ook heel belangrijk is om te genieten van het leven en we hopen dat je dit ook zeker hebt gedaan!

Nu deze dagen weer voorbij zijn en het dagelijkse leven weer verder gaat, kan het goed zijn dat je de oude draad weer wilt oppakken en weer meer ritme en regelmaat in je eetpatroon wilt. In deze blog geven wij jou 4 tips om je daarbij te helpen.

 

 

1 Water drinken   

Water is een belangrijk onderdeel en daarom staat deze voor ons op nummer 1. Water zuivert je lichaam en is, zoals je waarschijnlijk kunt begrijpen, een gezondere keuze dan bijvoorbeeld frisdrank of fruitsappen.

Daarnaast levert het nog meer voordelen op. Water geeft je een vol gevoel en zorgt ervoor dat je minder trek hebt. En dat niet alleen, het draagt ook bij aan een gezonde/egale huid. Drink je vrijwel nooit water? Probeer dan te beginnen met een paar glazen per dag, maak er een gewoonte van.

Zet het bijvoorbeeld in je agenda op je telefoon. Op deze manier krijg je meerdere keren per dag een melding en kun je er een gewoonte van maken.En echt waar geloof ons, het went! Iedere week bouw je deze gewoonte meer op en na een tijdje drink je gemakkelijk 1,5 à 2 liter op een dag.

 

2 Eetpatroon veranderen

Kun je je voorstellen hoe al jouw eten van de hele decembermaand er op een grote bult uit zou zien?

Daar wil je waarschijnlijk niet te lang over nadenken. Hoewel het allemaal heerlijk was en het met plezier is opgegeten, wordt ons lichaam er heel gelukkig van om weer een gewoon eetpatroon te hebben. Maar, wat is een “gewoon” eetpatroon? Hieronder verstaan wij dagelijkse voeding volgens de schijf van 5 en binnen het maximaal aantal calorieën per dag.

Het kan in het begin best lastig zijn om te weten hoeveel je nu precies hebt gegeten op een dag en welke voedingstoffen je voldoende of te weinig hebt binnen gekregen. Het kan daarom zo handig zijn om een eet-app te gebruiken. In zo'n app kun je alles bijhouden wat je hebt gegeten en daarbij ook de voedingsstoffen zien welke deze bevatten. Een voorbeeld van zo'n app is de "Mijn eetmeter" van het voedingscentrum.

 

 

3 Bewegen

Als je kijkt naar een gemiddelde dag, hoeveel beweeg je dan? En op welke momenten zou je meer kunnen bewegen? Meer bewegen hoeft niet meteen te betekenen dat je een topsporter hoeft te worden. Minimaal 5 dagen per week en 30 minuten beweging per dag draagt al bij aan een gezonde levensstijl.

En dit kun je op vele manieren invullen:

  • Op de fiets naar je werk
  • Je auto verderop parkeren en het laatste stuk lopen
  • Je koffie- of lunchpauze combineren met een wandeling
  • De trap nemen in plaats van de lift
  • Al wandelend dat (zakelijke) telefoontje plegen

Daarnaast kun je bijvoorbeeld een sport uitzoeken die je leuk lijkt. Dit kun je individueel doen, samen met iemand of kiezen voor een teamsport. Het voordeel van gezamenlijk sporten kan zijn dat je gemotiveerd wordt door degene waarmee je sport. En bij een teamsport voel je al vaker meer de verantwoordelijkheid om te gaan sporten. Wanneer je weet dat er mensen op je aanwezigheid rekenen, geeft dit toch net dat extra zetje om te gaan.

 

4 Resultaten bijhouden

Als je eenmaal bezig bent met een gezonde levensstijl, dan ga je dit merken aan jezelf. Bijvoorbeeld als je in de spiegel kijkt, aan de kleding die je draagt en je verlangen naar ongezond eten afneemt. Daarnaast is het ook heel interessant wat de weegschaal laat zien. Dit kan je een meetbaar inzicht geven over je startpunt, tijdens je journey en het eindpunt.

Maar.. wees je er wel van bewust, dat de cijfers op de weegschaal niet per definitie betekent dat je wel of niet een gezond gewicht hebt. Er zijn zo ontzettend veel verschillende lichamen op deze wereld. Waar bij de een bepaald gewicht gezond is, is dit bij de ander wellicht te zwaar of te licht. 

De cijfers achter jouw gewicht, dat is waar het om draait. En wanneer je dit een langere tijd bij gaat houden zul je zien dat als  je bijvoorbeeld na een week niet bent afgevallen, maar jouw  spiermassa is verhoogt en jouw vetpercentage verlaagd, dat jouw lichaam dus niet heeft stilgestaan die week. En dat er wel degelijk verandering heeft plaatsgevonden. Zou je in die situatie alleen naar het gewicht kijken, dan zou je een andere conclusie trekken in vergelijking met die achterliggende waarden. En al helemaal met zo’n handige app kun je gemakkelijk je resultaten digitaal bijhouden.

 

Doelen stellen

Naast deze 4 tips, zijn doelen stellen ook een goede manier om te werken aan een gezonde levensstijl. Schrijf voor jezelf op welke doelen je zou willen behalen en in welk tijdsbestek je dit wilt doen. Zorg ervoor dat je doelen haalbaar zijn, dit wil   zeggen, deel je doelen op in kleine stappen zodat de kans veel groter is dat je deze ook echt zult behalen.

En daarnaast helpt het ook om deze doelen “zichtbaar” te  maken. Dit kun je doen door je doelen op te schrijven en deze op te hangen op  plekken waar je veel komt, zodat je ze niet uit het oog verliest. En.. vink af wat je  hebt behaald. Dit geeft een fijn gevoel en voldaan gevoel!

 

 


You may also like

Bekijk alles
Example blog post
Example blog post
Example blog post